115
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Intervjuer med vinnarna i Årets nöjdaste kunder 2024

NKI-SEMINARIUM. Läs om hur företagen och projekten med årets nöjdaste kunder har uppnått sin höga kundnöjdhet och hur de firar sina utmärkelser.

Av Prognoscentret caret down icon caret down icon

Anna Brinkhagen

Christian Brander

Ellinor Lindstrøm

Emelie Bratt

Erika Knutsson

Ingrid Mjøs

Jan von Essen

Johan Grip

Ludvig Uggla

Malin Zethraeus

Mårten Pappila

Ola Stadler

Patric Lindqvist

Rasmus Evaldsson

Sara Snöbohm

Thomas Ekvall

Tor Tor

Prognoscentret

7 februari 2025
Foto: David Lagerlöf/Fotograf Lagerlöf
Foto: David Lagerlöf/Fotograf Lagerlöf
Foto: David Lagerlöf/Fotograf Lagerlöf
Foto: David Lagerlöf/Fotograf Lagerlöf
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250206213738598.png?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250206213738598.png?maxwidth=900
Foto: David Lagerlöf/Fotograf Lagerlöf
Foto: David Lagerlöf/Fotograf Lagerlöf
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Granitor Properties: Årets nöjdaste kunder 2024 i priskategorin projektbyggda bostäder (NKI 79)

Hej Magnus Petersson, kund- och eftermarknadschef på Granitor Properties. Det är extra roligt att dela ut priset till er då ni är en av de nyaste företagen in i branschmätningen för bostadsutvecklare, och det är dessutom första gången ni tar hem en förstaplacering. Berätta, hur har ni arbetat med att få en så hög kundnöjdhet?

- Hos Granitor har vi lång erfarenhet av bostadsutveckling och kundnöjdhet. För att säkerställa att vi levererar på högsta nivå började vi för några år sedan använda Prognoscentret, vilket ger oss en unik insikt i hur vi står oss jämfört med andra utvecklare. Vårt fokus ligger på att skapa bostäder med tilltalande arkitektur och funktionella planlösningar – en plats där människor kan känna sig trygga och hemma. Samtidigt arbetar vi kontinuerligt för att bygga långsiktiga förtroendefulla relationer med våra kunder genom nära och transparent kommunikation.

Hur kommer ni att fira vinsten?
- Den är redan saluterad med bubbel och kommer efter offentliggörandet att firas med tårtkalas.


HSB ProjektPartner: Årets nöjdaste kunder 2024 i priskategorin projektbyggda bostäder (NKI 79), Topp10 Projekt för "Sjöängen" (NKI 85)

Hej Maria Stillman, marknads- och kommunikationschef på HSB ProjektPartner. Stort grattis till utmärkelsen Årets nöjdaste kunder 2024 samt till ert projekt Sjöängen som placerade sig i Topp10! Berätta lite mer om HSB PP.

-  HSB ProjektPartner är HSBs nationella nyproduktionsbolag och vi utvecklar och bygger nya bostäder i samverkan med de regionala HSB-föreningarna runt om i hela Sverige, från Skellefteå i norr till Ystad i söder. Tillsammans utvecklar vi projekten och den nya bostadsrättsföreningen som sedan den regionala HSB-föreningen förvaltar vilket gör att vi har ett långsiktigt perspektiv i att skapa det goda boendet för våra medlemmar. 

Varför tror du att ni har lyckats uppnå den högsta kundnöjdheten i år?

- Vi har fokus på kundnöjdhet genom hela nyproduktionsprocessen med målet att leverera på en jämn och hög nivå i alla projekt. För oss är det viktigt att vara trygga och pålitliga så att kunderna vet vad de kan förvänta sig av oss och våra bostäder. Sen finns det inga genvägar, utan hårt och systematiskt arbete och såklart ett stort engagemang för kunden från första projektidé till inflyttat hus och livet i den nya bostadsrättsföreningen.


BraHus: Årets nöjdaste kunder 2024 i kategorin styckebyggda småhus (NKI 80)

Hej Kristina Hedlund, vd på Bra Hus. Stort grattis till er förstaplacering i 2024 års NKI-mätning. Hur kommer ni att fira vinsten? 

- Tack! Vi är oerhört stolta att återta första platsen och kunna konstatera att vi nu vunnit flest gånger och att vi behåller vårt tidigare rekord på högsta NKI (80). Vi kommer fira med tårta idag på alla arbetsställen. Sen kommer vi gå ut och äta tillsammans nästa vecka.  

Vad tror du är anledningen till att ni lyckats så bra under året?

- Bra Hus är ingenting utan våra duktiga och engagerade medarbetare och säljare. Det är deras förtjänst att vi fått den här utmärkelsen. Vi vet att en husresa är komplex, med många beslut som ska fattas och vägen från idé till inflyttning kan innehålla både tvära svängar och farthinder. Men då finns vi där. Med stort fokus på att skapa goda och nära relationer, vara lyhörda och lösningsfokuserade och alltid sätta kundens behov och önskemål i centrum försöker vi alla i teamet att skapa en så trygg husresa som möjligt.  Allt som hänt och händer i omvärlden har ju påverkat oss och det är ju ingen hemlighet att det varit några tuffa år i husbranschen. Det känns därför extra roligt för oss att få utmärkelsen som ett kvitto på en fantastisk gemensam insats. Vi har i dessa bistra tider lyckats skapa inte bara nöjda kunder utan Sveriges nöjdaste kunder.  


Derome "Glanslinden": Bästa Projekt 2024 (NKI 88)

Hej Anna Helmersson, kundansvarig på Derome Bostad. Grattis till utmärkelsen Bästa projekt! Berätta lite mer om ert projekt Glanslinden?

- Brf Glanslinden består av 30 lägenheter i tre flerfamiljshus. Detaljer som locklister, smidesräcken, sedumtak och pergola på översta planet ger husen ett spännande uttryck. Vi har fokuserat mycket på gemenskapen i föreningen. Mellan husen finns trevliga gårdar med sittbänkar, lekytor och odlingslådor. Dessutom har vi inrett en övernattningslägenhet och en gemensam lokal som de boende kan använda till privata tillställningar eller exempelvis styrelsemöten. Det finns också arbetsplatser här om man vill jobba eller studera hemifrån. Vi är väldigt nöjda med det här fina projektet och är glada att våra köpare är lika nöjda som vi. 

Varför tror du att nöjdheten har varit så hög i just det här projektet?

- Vi är väldigt måna om att vi ska vara tillgängliga för köparna och att de ska känna sig involverade i sitt bostadsköp. Jag tror att vi har gjort det enkelt för dom och varit en trygg hand genom alla beslut och frågor som det innebär att köpa nyproduktion. Vi har med små insatser förhoppningsvis överträffat deras förväntningar och gjort dom lite extra nöjda, något som vi strävar efter i alla våra projekt. 


GBJ Bygg "Utsikten": Bästa projekt 2024 (NKI 88)

Hej Erika Dahlström, försäljnings-och marknadschef på GBJ Bygg. Stort grattis till er och projektet Utsikten som tagit emot utmärkelsen ”Bästa Projekt” ! Berätta lite mer om projektet?  

- Tack, vi är väldigt glada och stolta över denna fina utmärkelse! Brf Utsiktens 19 lägenheter kan njuta av fin utsikt och solnedgång över Kalmarsund och projektet är uppfört i tätt samarbete med vår interna entreprenadavdelning som stått för byggandet. Vi valde att skapa ett tydligt koncept för inredningen där utbudet var väl genomtänkt och färgskalan flörtade med det Öländska landskapet.

Vad tror du är förklaringen till att Utsikten lyckats uppnå så hög kundnöjdhet? 

- Kundnöjdheten i Utsikten kommer sig av ett tätt och målinriktat arbete tillsammans med vår entreprenadavdelning. Alla vägval som gjorts i processen har baserat sig på vad som blir bäst för kundens upplevelse. Vi har varit tydliga med vår gemensamma målbild, både internt och externt och alla inblandade har vågat utmana de vanliga processerna för att hitta nya vägar som gör våra kunder nöjda. 


Ta del av samtliga placeringar och NKI-resultat i Årets nöjdaste kunder 2024 och läs branschrapporterna här.

9672
TrueFalsec-22
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002141259703.png #FFFFFF
Les også